Hoe zorg je dat medewerkers meedoen aan de check?
Als jouw organisatie start met de Persoonlijke Gezondheidscheck is het belangrijk om zoveel mogelijk medewerkers van de check op de hoogte te brengen. Goede interne communicatie is daarbij onmisbaar. Het aantal medewerkers dat deelneemt is namelijk belangrijk voor de impact die je gaat maken. Maar hoe kun je medewerkers het beste bereiken en motiveren?
Belang van een hoge respons
Voor een representatief beeld van jouw organisatie is het belangrijk dat zo veel mogelijk medewerkers meedoen. Het verhoogt de waarde van het inzicht enorm. Maar hoge respons zet ook de toon voor de opvolging.
Wanneer veel mensen meedoen zal de sociale norm voor gezond gedrag benadrukt worden. Medewerkers hebben veel steun aan elkaar wanneer zij op de werkvloer gezamenlijk gezonde gewoontes opbouwen. De impact die je gaat maken met de check begint dus al bij de eerste communicatie.
Gericht communiceren
Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar sommige medewerkers zullen niet mee willen doen. Dit kan uiteenlopende redenen hebben: ze hebben het te druk, zien het belang van deelname niet in, maken zich zorgen om hun privacy, of zijn onvoldoende overtuigd van de meerwaarde van een gezondheidscheck.
Ook om deze medewerkers te bereiken ligt een sleutel tot succes in de communicatie. Geen medewerker is hetzelfde. Zoek daarom van tevoren uit waar je jouw medewerkers mee aanspreekt en wat hen energie geeft, en benadruk dit. Maar ook waar de mogelijke drempels liggen, zodat deze kunnen worden weggenomen met gerichte communicatie.
Laat de check het gesprek van de dag worden
Hoe snel klik jij zelf wel eens een e-mail weg? Hetzelfde kan gebeuren bij aankondigingen van de initiatieven rondom vitaliteit via e-mail. Doe de aankondigingen daarom via meerdere kanalen en vanuit meerdere mensen. Van directie tot personeel; laat de check het gesprek van de dag worden. Geef het aandacht tijdens werkoverleggen of plenaire momenten en gebruik laagdrempelige communicatiekanalen zoals WhatsAppgroepen.
Bij &niped kun je daarnaast met een koplopersgroep starten. Dit is een groep medewerkers, bijvoorbeeld alle leidinggevenden, die eerder starten dan de rest van de organisatie. Zij weten hierdoor exact wat de check inhoudt en kunnen anderen enthousiasmeren.
Gezondheidscampagne op de werkvloer
Ook het ophangen van posters en verspreiden van flyers zijn efficiënte manieren om de check op de werkvloer te laten leven. Om je hierbij te helpen krijg je van ons een uitgebreide communicatietoolkit om een gezondheidscampagne op de werkvloer te starten. Daarmee informeer en enthousiasmeer je alle medewerkers. De campagne is zowel fysiek als digitaal in te zetten. Zo bereik je de medewerkers op de manier die bij jouw organisatie past.
Winelement om deelname aan te moedigen
Ook wanneer het onderzoek al van start is moet je medewerkers blijven motiveren. Door een wedstrijdelement toe te voegen aan de check worden meer mensen getriggerd om mee te doen. Reik na afloop bijvoorbeeld een prijs uit aan de afdeling die in verhouding de meeste deelnemers heeft verzameld. Hiermee stimuleer je onderlinge aanmoedigingen om deel te nemen. Let wel: hierbij is het van belang dat er geen gegevens worden gedeeld van de deelnemers, maar alleen onherleidbare deelnameaantallen.