Vraag nu een vrijblijvende offerte aan

Voor een gezonde organisatie

Offerte aanvragen
14 maart 2022 2 minuten

Waarom slaap essentieel is voor jouw productiviteit

Ongeveer een derde van je leven breng je slapend door. Behoorlijk wat. Slaap is, net als voeding, een eerste levensbehoefte. Toch lijken we ons vaker bezig te houden met andere leefstijlfactoren om onze vitaliteit en inzetbaarheid te verbeteren. We letten op ons eten, onze beweging… maar slaap blijft achter. Toch zijn er veel redenen ook je slaappatroon te verbeteren.

Waarom goede slaap zo belangrijk is

Eén op de vier Nederlanders slaapt slecht, blijkt uit onze data. De helft van de mensen die slecht slapen worden daardoor belemmerd in hun dagelijkse functioneren.

Dit zegt de &niped data over slaap

Na één nacht slecht slapen ervaar je vaak al de nadelen ervan. Onze data laat samenhang zien tussen slecht slapen en burn-out risico, vitaliteit en gemoedstoestand. Daarnaast heb je al snel moeite om je te concentreren, of je bent vergeetachtig. Deze klachten zorgen voor een lagere productiviteit en verhogen de kans op uitval. Laat staan wanneer een slechte nachtrust langer aanhoudt dan één nacht.

Naast deze mentale gevolgen is slaaptekort in verband gebracht met het ontstaan van ziekten, zoals diabetes type II en coronaire hartziekten.

Wat gebeurt er terwijl je slaapt?

Wanneer je slaapt kan het lichaam zich ontspannen en herstellen van wat je die dag hebt meegemaakt. Alle indrukken die zijn achtergelaten worden verwerkt. Daarbij nemen stresshormonen af. Deze processen helpen je de volgende dag weer tot de juiste inzichten te komen, patronen te herkennen, tunnelvisie te voorkomen en om tot innovatieve en creatieve ideeën te komen.

Ook op fysiek gebied gebeurt er veel terwijl je slaapt. Zo ontstaan er meer groeihormonen en je lichaam maakt nieuwe cellen aan. Ook worden er ontstekingsbevorderende eiwitten aangemaakt die helpen het immuunsysteem te reguleren, zoals cytokines. Deze eiwitten stimuleren de aanmaak van afweerstoffen waardoor infecties en ontstekingen bestreden worden.

Kortom, wanneer je slaapt is je lichaam zich aan het opfrissen om de volgende dag weer vol mentale- en fysieke kracht te kunnen starten.

Het belang van een goede nachtrust blijkt uit veel onderzoeken

Investeren in slaap

Als werkgever ben je dus ook gebaat bij de goede nachtrust van jouw medewerkers. Door bewustzijn te creëren rondom het onderwerp kun je medewerkers stimuleren hun slaapkwaliteit te verhogen. Zo neemt de kans op uitval gerelateerd aan slaaptekort af.

&niped biedt de mogelijkheid de Persoonlijke Gezondheidscheck uit te breiden met onze slaapmodule. De slaapmodule geeft medewerkers inzicht in hun slaapkwaliteit, zodat zij weten hoe ze goed uitgerust en fit aan elke werkdag kunnen beginnen. Als werkgever ontvang je op macroniveau inzicht in de slaapkwaliteit en hoe daaraan gerelateerde aspecten als onregelmatig werktijden ervaren worden. De module gaat, onder andere, in op de vragen:

  • Hoe zit het met vermoeidheid en andere slaapaandoeningen?
  • Kunnen medewerkers voldoende herstellen?
  • Worden medewerkers voldoende gecompenseerd wanneer zij onregelmatige werktijden werken?
  • Hoe ervaren medewerkers de werktijden?

Door bewustzijn te creëren rond dit onderwerp kun je een groot verschil maken in de preventieve gezondheid van jouw medewerkers, en daarmee in de gezondheid van jouw organisatie.

 

Relevante diensten

Loïs Neugebauer
De gerichte vrijstelling voor arbovoorziening is aangescherpt: een ergonomische bureaustoel kan er nog steeds onder vallen.
5 april 2022

Gerichte vrijstelling arbovoorziening PMO/PAGO aangescherpt