Vrijblijvende Offerte

Voor een gezonde organisatie

Offerte aanvragen
23 December 2020 3 minuten

Gemeente Amsterdam zet in op vitaliteitsplatform FIT020: Centraal aanbod, lokaal proeven

De Gemeente Amsterdam zet zich in om haar medewerkers meer eigen regie te laten nemen over hun vitaliteit. Al jaren een actueel onderwerp, vertelt Eveline Poell, personeel- en organisatieadviseur bij de gemeente. Ondertussen zijn er grote stappen gezet. Met behulp van de software van Johan heeft Gemeente Amsterdam een eigen platform opgezet: FIT020. De Persoonlijke Gezondheidscheck, die via het platform wordt aangeboden, helpt de gemeente en haar medewerkers hier richting aan te geven. Onze adviseur Annabel Splinter sprak Eveline Poell over de ontwikkelingen rondom het platform.

Hoe gaat het nou écht met je?

De eigen regie pakken, dus. Als werkgever wil Gemeente Amsterdam de medewerkers daarin faciliteren. De gemeente wil hen in staat stellen inzicht te krijgen en zich bewuster te worden van hun gezondheid, vitaliteit en inzetbaarheid. ‘‘Uiteindelijk gaat het er om: hoe gaat het nou ECHT met je?’’ zegt Eveline. Voor dit inzicht zorgt de gemeente niet alleen met de Persoonlijke Gezondheidscheck, maar door een heel platform rondom duurzame inzetbaarheid neer te zetten.

Dit jaar zijn er 1.000 van de ruim 17.000 medewerkers gestart met de Persoonlijke Gezondheidscheck (PGC) via het platform. ‘‘Deze groep medewerkers is al langer bezig met het thema vitaliteit. Dat maakt hen de ideale koplopersgroep. Zij hadden al stappen gezet om aan de slag te gaan, maar zochten nog aansluiting op centraal aanbod vanuit de gemeente.’’

Het is belangrijk in gesprek te gaan met elkaar: it’s okay to be not okay. Daarop doorpakken doe je met elkaar. Daar moet ruimte en vertrouwen voor zijn. Door de dialoog hierover te stimuleren kunnen we daarvoor zorgen.

Waarom is een centraal aanbod zo belangrijk voor de gemeente?

‘‘Duurzame inzetbaarheid is natuurlijk erg breed: het gaat over leren, ontwikkelen, loopbaan, vitaliteit, gezondheid, zingeving, motivatie en betrokkenheid. Wat hebben medewerkers nodig om mentaal veerkrachtig te blijven? Vanuit data-analytics kun je thematiek en trends identificeren, waar je effectief op kunt inspelen. Door op basis daarvan centraal én integraal aanbod op te zetten, zorg je als het ware voor een palet waaruit iedereen naar zijn persoonlijke smaak kan kiezen. Zo kunnen we vanuit de medewerker gaan kijken wat zij nodig hebben. Iedereen heeft immers andere behoeftes.’’ Legt Eveline uit.

Met de software van Johan is het mogelijk dit idee waar te maken. Hiermee komen een hoop instituten en interventies bij elkaar binnen een veilige en persoonlijke omgeving. Gemakkelijk en toegankelijk voor alle medewerkers. ‘‘We zijn begonnen met het aanbod van de providerboog van onze ziektekostenverzekeraar, Zilveren Kruis. Aangevuld met o.a. de DIX vragenlijst en e-learnings. Deze centrale plek waar al het aanbod samenkomt zorgt voor goede vindbaarheid, wat erg belangrijk is.’’

Succesfactoren voor Gemeente Amsterdam

De PGC geeft de medewerkers en de Gemeente Amsterdam inzicht als nulmeting, en vormt ook de aftrap van het FIT020 platform. Suggesties voor leefstijlverbetering vanuit het Persoonlijk Gezondheidsrapport zijn volgens Eveline een mooie call-to-action om hiermee aan de slag te gaan: ‘‘Medewerkers moeten het natuurlijk zelf doen, maar we wijzen ze hiermee wel de weg. Dat maakt het laagdrempelig, én vanuit de eigen regie. Inzetten op vitaliteit past ook goed bij de keuze van de gemeente Amsterdam om in te zetten op preventie. Voorkomen is beter en stukken goedkoper dan genezen. Juist nu in deze Coronatijd, is de Persoonlijke Gezondheidscheck echt een extraatje dat wij de medewerkers bieden. En daarna is er nog veel meer mogelijk via het platform!’’

Nu het platform nog verder ontwikkeld wordt is de start met de koplopersgroep ideaal: ‘‘We hebben al wat geluiden opgevangen vanuit de medewerkers die begonnen zijn. Veel mensen vinden het fijn dat dit vanuit de werkgever wordt aangeboden, zeker nu. Toch zijn er ook mensen die zich zorgen maken over hun privacy. Het is belangrijk dat we bij onze koplopers zulke feedback kunnen verzamelen. De Persoonlijke Gezondheidsrapporten worden opgeslagen in de ‘privé kluizen’ van de medewerkers. Alleen zij zelf kunnen daar bij, waardoor hun privacy gegarandeerd is. Door de feedback zien we dus wat we kunnen verduidelijken en wat we verder nog kunnen verbeteren.’’

 


Volg ons op LinkedIn en blijf op de hoogte van onze nieuwe ontwikkelingen.

Loïs Neugebauer