Belang van een gezonde leefstijl

Leefstijlziekten lijken van grote invloed op het verloop en ziektebeeld van het coronavirus. Het belang van een gezonde leefstijl wordt steeds duidelijker. Fit zijn verkleint de kans op ernstige symptomen en vergroot de kans op een spoedig herstel.

Het coronavirus (COVID-19) en leefstijl

De afgelopen tijd is het belang van leefstijl in coronatijd herhaaldelijk benadrukt door artsen en medisch experts. Met name leefstijlziekten zoals hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes blijken van grote invloed op het verloop van het ziektebeeld. De getallen liegen er dan ook niet om. Zo had bijna 70% van de overleden coronapatiënten jonger dan 70 jaar een onderliggende aandoening. Ruim een kwart van hen kampte met diabetes en maar liefst 43,4% leed aan hart- en vaatziekten of een hoge bloeddruk. Bron: RIVM

Zoals de naam suggereert zijn deze zogeheten leefstijlziekten grotendeels te beïnvloeden door gezond te leven. ‘‘Bij obesitas en aan overgewicht gerelateerde ziekten, zoals type 2 diabetes en hart- en vaatziekten, is het metabole systeem, oftewel de stofwisseling, ontregeld. Factoren die hier aan bijdragen zijn onder andere verkeerde voeding, te weinig beweging en stress.’’ Legt het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde uit in haar wetenschappelijke notitie. Deze ontregeling leidt tot constante belasting van het immuunsysteem, waardoor er geen volwaardige afweerreactie meer plaats kan vinden bij besmetting met bijvoorbeeld het coronavirus.

Hoe kunnen we onze leefstijl effectief bevorderen?

Los van de standaardmaatregelen om zo veel mogelijk te voorkomen dat je überhaupt besmet raakt is het werken aan je leefstijl dus juist nu erg belangrijk. Door zelf maatregelen te nemen op het gebied van leefstijl kun je voor een extra ‘laag’ van bescherming zorgen. Al dan niet om minder snel besmet te raken, maar juist om te zorgen dat er een minder ernstig verloop is wanneer je toch besmet raakt. Maar hoe pak je dit aan?

Voeding

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is altijd aan te raden ter bevordering van de gezondheid. Verder raadt het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde specifieke voedingsmiddelen aan om je stofwisseling een handje te helpen en ontstekingen hiervan tegen te gaan. Hieronder vallen bijvoorbeeld omega-3 vetzuren (die je in vette vis kunt vinden), zwarte bessen, frambozen, broccoli, druiven en groene thee.

Beweging

Het belang van consequente lichaamsbeweging komt ook als leidraad naar voren om het immuunsysteem te bevorderen. In deze periode van sociale afstand zit je waarschijnlijk meer thuis dan normaal, en is het dan ook erg makkelijk om te veel vanaf de bank te doen. Niet erg gezond. Nu de samenleving langzaamaan weer opstart grijp je dan ook de kans aan om een goede herstart te maken… Toch?

Veel mensen komen weer vaker naar kantoor en de kinderen moeten opgehaald worden van school. Neem je dan ook voor om zo veel mogelijk van deze dagelijkse tripjes op de fiets of wandelend te doen. Reis je toch met het openbaar vervoer of de auto? Stap dan een halte eerder uit of parkeer de auto een blok verderop. Terwijl je weer went aan een andere structuur bouw je zo meteen een gezonde gewoonte op. Een stap dichterbij jouw gezonde leefstijl!

Volg ons op Instagram voor meer tips over een gezonde leefstijl.


Het toepassen van een integraal gezondheidsbeleid op de werkvloer

Download onze whitepaper over integraal gezondheidsbeleid hier.


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *